Jobba inom marknadsföring och sälj

Marknadsföring är ofta synonymt med reklam, men marknadsföring handlar om alla typer av aktiviteter som kan leda till ökad försäljning och publicitet. Försäljning och marknadsföring går ofta hand i hand. Att ha en förståelse för sälj är en fördel om man vill bli en duktig marknadsförare.

Jobba inom försäljning

Att arbeta inom försäljning innebär att en köpare och en säljare kommer överens i en affär.
Det finns olika sorters av försäljning beroende på vem slutkunden är. Ett par exempel är B2B (företag som säljer till företag) och B2C (företag som säljer till privatpersoner). Så, tycker du om kundkontakt, är lösningsorienterad, en vilja att göra affärer, positiv och vågar utmana dig själv så är försäljning något för dig.

Alla kommersiella företag är på ett eller annat sätt beroende av sin försäljning. Detta affärsområde består oftast av en försäljningschef som agerar ytterst ansvarig för att intäkterna kommer in till bolaget. Under en försäljningschef brukar en säljarorganisation bestå av key account managers och account managers som båda har separata budgetar att förhålla sig till.

Exempel på jobb inom försäljning

  • Försäljningschef
  • Account manager
  • Key account manager
  • Butiksbiträde
  • Innesäljare

Jobba inom marknadsföring och sälj

Arbeta som försäljningschef

Som försäljningschef ingår det i ditt ansvar att uppnå företagets övergripande tillväxtmål. Denna person ska arbeta fram en långsiktig, strategisk plan med olika åtgärder för att nå de slutgiltiga målen. Denna strategiska och taktiska plan ska senare kommuniceras vidare ner i organisationen till säljarna eller även kallade account managers. I mindre företag har även försäljningschefen eget försäljningsarbete, detta utöver sina övriga arbetsuppgifter.

Utbildningar till att bli försäljningschef

I dagsläget finns det ingen utbildning som man kan gå för att bli försäljningschef, dock finns det flera kortare kurser att gå för den som är intresserad. Oftast hänger rollen ihop med lång erfarenhet utav försäljning i olika roller som sedan resulterar i att man blir försäljningschef.

Vad är en account manager?

En account manager är detsamma som en säljare. Som säljare är din främsta uppgift att generera försäljning för att bidra till företagets övergripande försäljningsmål.

Värdefulla egenskaper som account manager:

För att förbättra förutsättningarna till att lyckas bra i rollen som säljaren finns det vissa egenskaper som du bör ha. En av dom är att du ska tycka om att arbeta med människor samt att ha lätt för att skapa långsiktiga relationer. Utöver det är egenskaper som nyfikenhet, kreativitet och positivitet viktiga då det stundvis kan vara tuffa perioder. En sista betydande egenskap är att du ska vara strukturerad för att kunna hantera ”många bollar i luften”. Tänk dig in i situationen om du skulle vara kund, hur skulle du vilja att en säljare agerade mot dig?

Att jobba som account manager

Att beskriva hur en account managers/säljares vardag ser ut är nästintill omöjligt då det skiljer sig mellan olika arbetsplatser. Dock finns det vissa arbetsuppgifter som är återkommande för en säljare och de är:

  • Planera mera! Som säljare är det kanon att planera många månader i framtiden. När i tiden ny kunds försäljning ske, när bearbetning av befintliga kunder ska ske osv.
  • Leta reda på nya, potentiella kunder men även vårda kundrelationen med de befintliga kunderna.
  • Ta kontakt med nya/befintliga kunder och boka in möten med dessa.
  • Kundmöten. Var alltid förberedd oavsett om intentionen är att bygga kundrelationer eller införsäljning.
  • Var proaktiv. Tänk strategiskt och försök alltid hitta de lösningar som är bäst för kunden. Det kommer du vinna mycket på.

Utbildning till account manager

Det finns i dagsläget flertalet olika yrkesutbildningar (YH) för att bli account manager eller key account manager på flera orter runt om i Sverige. I denna yrkesroll värdesätts även din personlighet och din tidigare erfarenhet högt, det viktiga är att du kan sälja, inte vilken akademisk bakgrund du har. Dock skadar det inte att ha en utbildning inom försäljning i bagaget.

Det är inte ovanligt att säljare arbetar mycket nära marknadsavdelningen då det ligger i bådas intresse att veta hur, var och när företaget marknadsförs. Ett bra samarbete här kan skapa stora fördelar i en säljares arbete.

Relaterade sidor

Vi använder cookies som hjälper oss förbättra din upplevelse på sajten.
För mer detaljer läs här.