Interimchef & Interim management  – smidig lösning för tidsbegränsade uppdrag

Är ert företag i behov av en konsult? Då har ni hamnat rätt. Med Poolias enorma nätverk i Sveriges näringsliv och vår 30 års långa erfarenhet i branschen inom rekrytering löser vi ditt interimsbehov snabbt.

Om Poolia Interim

Vi är ett förmedlingsbolag som fungerar som en länk mellan företag och interimschefer. Vi månar om våra konsulter för att kunna hålla vårt löfte till våra kunder: Att vara snabbast på att hitta den bästa interimschefen. I vårt nätverk finns erfarna konsulter för samtliga ledningsgruppsroller och chefer som rapporterar direkt till ledningen. De vanligaste rollerna vi tillsätter är VD, CFO och HR-chef.

Poolia Interim grundades år 2018 som ett dotterbolag i Poolia-koncernen. Som företag är vi snabbgående och drar fördel av koncernens övriga verksamhet, exempelvis Poolia Executive Search. Det gör oss flexibla, vilket enligt oss är synonymt med de tjänster vi erbjuder. Vår snabbhet är det viktigaste i vår leverans, kvaliteten är en självklarhet.

Om vår VD

Åsa Bergman Målbäck har en gedigen erfarenhet inom HR, främst av Executive Search och ledarskapsutveckling. Under sina tjugo år i branschen har hon gått från HR-chefsroller till att verka som konsult, grundare och ägare av 4Focus Leadership & Recruitment.

”Branschen har förändrats kraftigt de senaste åren – jag ser ett tydligt fokusskifte från klassisk rekrytering till den gigekonomi som växer fram idag. Som företag kan du numera skräddarsy en lösning när någon i din ledningsgrupp slutar, eller när ni står inför en kritisk utmaning. Rekrytering är inte längre statiskt.”, säger Åsa.

Interim Management – när, varför och hur?

Interim Management, att hyra in en erfaren chef eller specialist tillfälligt, blir mer och mer populärt bland företag som vill utveckla sin organisation och affär.

När är timingen rätt för en interimschef?

En interimschef kan plockas in i ledningsgruppen eller verksamheten av flera anledningar. Vanligast är att en interimschef hyrs in för att fylla en kritisk lucka t ex när en nyckelperson slutat, gått på föräldraledighet eller blivit långtidssjukskriven – men det finns fler situationer då en erfaren konsult är en lönsam lösning.

Förändring och expansion Det blir mer och mer populärt att ta in en interimschef för att leda specifika förändringsarbeten. Kanske ska ni expandera till nya marknader, börsintroduceras, hantera en kris eller digitalisera delar av verksamheten? I alla former av transformationsarbeten krävs rutinerade, kompetenta ledare som kan ta operativt ansvar för hela processen. Genom att handplocka en interimschef med precis den erfarenhet ni behöver får ni det stöd ni behöver från start till mål.

Utveckla ledningsgruppen När en ledningsgruppsmedlem slutar är det förståeligt att man snabbt vill hitta en ersättare. Dock är situationen upplagd för att ni ska falla i en av de vanligaste fällorna: Att rekrytera ”en likadan”. Istället för att kopiera rollbeskrivningen personen som slutat haft har ni ett guldläge att utveckla ledningsgruppens funktion. Om ni, medan ni planerar den nya rollen, hyr in en interimschef får ni ofta mer än ni tänkt er. En konsult med erfarenhet från företag i flertalet branscher, men i samma situation som ni, kommer inte bara att hålla ställningarna medan ni organiserar er – hon eller han kommer att utveckla rollen vidare tillsammans med er.

Vilka är fördelarna?

En interimschef ger er möjlighet att svara snabbt på förändringar, kortsiktiga som långsiktiga. Hon eller han tar sig an utmaningar som ni inte har kompetens för, eller hinner med, idag.

Våra konsulter är experter på att snabbt sätta sig in i er verksamhet. De är specialister på att självgående orientera sig fram till lösningen på komplexa utmaningar – det är själva grunden i deras profession.

Som vana chefer och ledare kastar de ofta ljus på processer som kan förbättras och effektiviseras, även om det inte ingår i deras nischade uppdrag hos er. En interimslösning är det bästa sättet att säkerställa att ni inte fastnar i ett inifrån-och-ut-tänk, helt enkelt.

Hur går det till?

Det är verkligen inte så krångligt med Interim Management. En process för att tillsätta en interim medarbetare går till precis som en vanlig rekryteringsprocess, med en enda skillnad. Det går betydligt snabbare, utan att kvaliteten påverkas.

Våra konsulter är det viktigaste vi har. Därför säkerställer vi alltid att varje uppdrag vi förmedlar är ett sådant som de både kan utveckla och utvecklas inom. Just möjligheten till konstant förbättring är vad som knyter de bästa interimscheferna till oss.

Våra kunder och konsulter värdesätter vår professionalism, snabbhet, kvalitetsmedvetenhet och pålitlighet. Vi är stolta över det och ser därför varje nytt interimsuppdrag som en möjlighet att bli ännu bättre, effektivare och snabbare – precis som våra konsulter.

Läs mer om hur respektive steg i Interim Management-processen ser ut här nedanför.

Hyr en interim – steg för steg

  1. Kravprofil. Tillsammans skriver vi en kravprofil för rollen. Om ni inte vet exakt vad ni letar efter hjälper vi er med analys och strategi, innan vi fastställer konsultens profil.
  2. Search och intervju. Vi searchar både inom vårt nätverk och utanför det, för att inte tappa varken djup eller bredd.
  3. Kandidatpresentation. Vi presenterar de handplockade interimskonsulter som gått igenom vår intervjuprocess för er – de vi tror passar er allra bäst.
  4. Referenstagning och kontroll. När ni valt ut den bäst lämpade interimschefen säkerställer vi att hon eller han har F-skattsedel, företagsförsäkring och bra referenser. Vi genomför i vissa fall även tester och bakgrundskontroller.
  5. Uppdraget startar. Vi håller kontakten löpande genom hela uppdragstiden för att vara säkra på att ni är nöjda genom hela processen.
  6. Uppföljning. Efter att uppdraget avslutas genomför vi en mer omfattande uppföljning ihop med er.

Att vara interimschef hos oss

Många drar i de duktigaste interimscheferna; vi förstår varför. Efterfrågan på erfarna specialister, skräddarsydda efter verksamhetens behov, växer konstant. Marknaden tillhör onekligen konsulterna. Just därför förstår vi vikten av att underlätta för våra interimschefer så mycket som möjligt. Allt för att du som konsult ska kunna göra det du gör allra bäst: Att koncentrera dig till hundra procent på ditt uppdrag.

När du är interim via oss betyder det en snabbare väg in i fler, roligare och mer utmanande uppdrag hos intressanta, inte sällan globala, företag som är i akut behov av din expertis.

Är du intresserad av att hyra in en interim chef? Kontakta interim@poolia.se , +46 720 703 054

Hej!

Kul att du är här! Finns det någonting vi kan hjälpa dig med?

Vi använder cookies som hjälper oss förbättra din upplevelse på sajten.
För mer detaljer läs här.