Interimchef & Interim management  – smidig lösning för tidsbegränsade uppdrag

Är ert företag i behov av en konsult? Eller är du själv en interimchef som söker uppdrag? Då har ni hamnat rätt. Med Poolia Interim Management AB:s enorma nätverk i Sveriges näringsliv och vår 30 års långa erfarenhet i branschen inom rekrytering löser vi ditt behov snabbt.

Bli kontaktad

Om Poolia Interim

Vi är ett förmedlingsbolag som fungerar som en länk mellan företag och interimschefer. Vi månar om våra konsulter för att kunna hålla vårt löfte till våra kunder: Att vara snabbast på att hitta den bästa interimschefen. I vårt nätverk finns erfarna konsulter för samtliga ledningsgruppsroller och chefer som rapporterar direkt till ledningen. De vanligaste rollerna vi tillsätter är VD, CFO, HR-chef och CIO.

Poolia Interim Management grundades år 2018 som ett dotterbolag i Poolia-koncernen. Som företag är vi snabbgående och drar fördel av koncernens övriga verksamhet, exempelvis Poolia Executive Search. Det gör oss flexibla, vilket enligt oss är synonymt med de tjänster vi erbjuder. Vår snabbhet är det viktigaste i vår leverans, kvaliteten är en självklarhet.

Interim Management – när, varför och hur?

Interim Management, att hyra in en erfaren chef eller specialist tillfälligt, blir mer och mer populärt bland företag som vill utveckla sin organisation och affär. Läs om hur Volkswagen Finans tog hjälp av Poolia Interim Management för att lyckas. 

När är timingen rätt för en interimschef?

En interimschef kan plockas in i ledningsgruppen eller verksamheten av flera anledningar. Vanligast är att en interimschef hyrs in för att fylla en kritisk lucka t ex när en nyckelperson slutat, gått på föräldraledighet eller blivit långtidssjukskriven – men det finns fler situationer då en erfaren konsult är en lönsam lösning.

Förändring och expansion Det blir mer och mer populärt att ta in en interimschef för att leda specifika förändringsarbeten. Kanske ska ni expandera till nya marknader, börsintroduceras, hantera en kris eller digitalisera delar av verksamheten? I alla former av transformationsarbeten krävs rutinerade, kompetenta ledare som kan ta operativt ansvar för hela processen. Genom att handplocka en interimschef med precis den erfarenhet ni behöver får ni det stöd ni behöver från start till mål.

Utveckla ledningsgruppen När en ledningsgruppsmedlem slutar är det förståeligt att man snabbt vill hitta en ersättare. Dock är situationen upplagd för att ni ska falla i en av de vanligaste fällorna: Att rekrytera ”en likadan”. Istället för att kopiera rollbeskrivningen personen som slutat haft har ni ett guldläge att utveckla ledningsgruppens funktion. Om ni, medan ni planerar den nya rollen, hyr in en interimschef får ni ofta mer än ni tänkt er. En konsult med erfarenhet från företag i flertalet branscher, men i samma situation som ni, kommer inte bara att hålla ställningarna medan ni organiserar er – hon eller han kommer att utveckla rollen vidare tillsammans med er.

Vilka är fördelarna?

En interimschef ger er möjlighet att svara snabbt på förändringar, kortsiktiga som långsiktiga. Hon eller han tar sig an utmaningar som ni inte har kompetens för, eller hinner med, idag.

Våra konsulter är experter på att snabbt sätta sig in i er verksamhet. De är specialister på att självgående orientera sig fram till lösningen på komplexa utmaningar – det är själva grunden i deras profession.

Som vana chefer och ledare kastar de ofta ljus på processer som kan förbättras och effektiviseras, även om det inte ingår i deras nischade uppdrag hos er. En interimslösning är det bästa sättet att säkerställa att ni inte fastnar i ett inifrån-och-ut-tänk, helt enkelt.

Hur går det till?

Det är verkligen inte så krångligt med Interim Management. En process för att tillsätta en interim medarbetare går till precis som en vanlig rekryteringsprocess, med en enda skillnad. Det går betydligt snabbare, utan att kvaliteten påverkas.

Våra konsulter är det viktigaste vi har. Därför säkerställer vi alltid att varje uppdrag vi förmedlar är ett sådant som de både kan utveckla och utvecklas inom. Just möjligheten till konstant förbättring är vad som knyter de bästa interimscheferna till oss.

Våra kunder och konsulter värdesätter vår professionalism, snabbhet, kvalitetsmedvetenhet och pålitlighet. Vi är stolta över det och ser därför varje nytt interimsuppdrag som en möjlighet att bli ännu bättre, effektivare och snabbare – precis som våra konsulter.

Läs mer om hur respektive steg i Interim Management-processen ser ut här nedanför.

Hyr en interim – steg för steg

  1. Kravprofil. Tillsammans skriver vi en kravprofil för rollen. Om ni inte vet exakt vad ni letar efter hjälper vi er med analys och strategi, innan vi fastställer konsultens profil.
  2. Search och intervju. Vi searchar både inom vårt nätverk och utanför det, för att inte tappa varken djup eller bredd.
  3. Kandidatpresentation. Vi presenterar de handplockade interimskonsulter som gått igenom vår intervjuprocess för er – de vi tror passar er allra bäst.
  4. Referenstagning och kontroll. När ni valt ut den bäst lämpade interimschefen säkerställer vi att hon eller han har F-skattsedel, företagsförsäkring och bra referenser. Vi genomför i vissa fall även tester och bakgrundskontroller.
  5. Uppdraget startar. Vi håller kontakten löpande genom hela uppdragstiden för att vara säkra på att ni är nöjda genom hela processen.
  6. Uppföljning. Efter att uppdraget avslutas genomför vi en mer omfattande uppföljning ihop med er.

Att vara interimschef hos oss

Många drar i de duktigaste interimscheferna; vi förstår varför. Efterfrågan på erfarna specialister, skräddarsydda efter verksamhetens behov, växer konstant. Marknaden tillhör onekligen konsulterna. Just därför förstår vi vikten av att underlätta för våra interimschefer så mycket som möjligt. Allt för att du som konsult ska kunna göra det du gör allra bäst: Att koncentrera dig till hundra procent på ditt uppdrag.

När du är interim via oss betyder det en snabbare väg in i fler, roligare och mer utmanande uppdrag hos intressanta, inte sällan globala, företag som är i akut behov av din expertis.

Poolias Interimsforum

Att jobba som interimschef innebär ofta att du som konsult inte blir en del av verksamheten på samma sätt som de anställda. Därför har vi på Poolia startat ett interimsforum där du som medlem blir en del av ett nätverk med en rad personer och experter i samma position att bolla och utbyta erfarenheter med.

När du går med i Poolia Interimsforum får du inte bara ett sammanhang, du får också en rad förmåner som underlättar ditt arbete. Du får möjlighet att träffa och knyta kontakt med människor i samma position, och ta del av insikter och inspiration från experter inom en rad olika ämnen som berör interimschefsskapet. Du får även möjlighet att bolla och söka råd och stöd hos våra mentorer.

Vill du veta mer om Interimsforum? Eller är du intresserad av roller som Interimschef? Maila oss på interim@poolia.se eller kontakta oss på +46 708 593 398.

Om vår VD

Staffan Heidenberg har en gedigen bakgrund och erfarenhet från rekryteringsbranschen sen drygt tjugo år tillbaka – de senaste åren framförallt inom Executive Search. I roller som både ägare, ledare och konsult har han förvärvat en god kännedom om branschen och dess förändrade förutsättningar.

”Branschen har förändrats kraftigt de senaste åren – vi ser ett tydligt fokusskifte från klassisk rekrytering till den gigekonomi som växer fram idag. Som företag kan du numera skräddarsy en lösning när någon i din ledningsgrupp slutar, eller när ni står inför en kritisk utmaning. Rekrytering är inte längre statisk”, säger Staffan.

Här kan du läsa en intervju med Poolia Interims vd Staffan Heidenberg där han ger sina bästa tips.

Vi ser fram emot att prata med dig

Är du intresserad av hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss så fort vi kan.

Hej!

Kul att du är här! Finns det någonting vi kan hjälpa dig med?