Handläggare

Senior remisshandläggare till Arbetsgivarverket

Är du en utvecklingsinriktad person med god organiserings- och planeringsförmåga som gillar omväxling i arbetet? Har du erfarenhet av remisshantering inom offentlig sektor eller intresseorganisation? Hos oss på Arbetsgivarverket får du ta ett samlat ansvar för remisshanteringen och bidrar därmed till ökad tydlighet, synlighet och medlemsnytta. Parallellt arbetar du aktivt inom flera andra viktiga arbetsområden och får en bredd i dina arbetsuppgifter.

Om tjänsten

Du har ett samlat ansvar för Arbetsgivarverkets remisshantering vilket inkluderar utvecklingsfrågor kopplat till rutiner och arbetssätt för remisshantering. Du ansvarar också för myndighetens arbete med miljöledning och hållbarhetsfrågor. Därutöver bidrar du aktivt i arbetet med styrningsfrågor och andra centrala uppdrag och projekt.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

– Du ansvarar för att remisser fördelas, bereds och besvaras i enlighet med fastställda rutiner.
– Du stödjer de medarbetare som besvarar remisserna och kvalitetssäkrar underlag tillsammans med sakområdesansvariga chefer. Vissa typer av remisser är det du som skriver svaret på.
– Du är utvecklingsinriktad och ser det som naturligt att utvärdera och effektivisera vårt arbete med remisshandläggning.
– Delansvar för genomförande av Arbetsgivardagen.
– Ansvar för frågor som rör beslut om nya medlemmar eller förändringar i medlemskap.
– Ansvar för myndighetens arbete med miljöledning och hållbarhetsfrågor.
– Utöver rollen som senior remisshandläggare arbetar du parallellt med andra uppdrag och projekt. Du trivs därför med att sätta dig in i nya frågor och områden.

Vem är du?

Du har högskoleexamen inom statsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan relevant utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har minst tre års erfarenhet av att skriva svar på remisser från regeringen och av att ansvara för samordning av en arbetsprocess eller ett arbetsområde.
Vidare har du flerårig erfarenhet av handläggande uppgifter inom offentlig sektor eller intresseorganisation. Att du har goda kunskaper om statlig förvaltning samt goda kunskaper om utredningsväsendet och formalia kring besvarandet av remisser är en förutsättning.
Vidare har du även en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.

Har du därutöver erfarenhet inom något av följande arbetsområden är det meriterande;
– Förvaltningsrättsliga frågor
– Arbetsmarknad, arbetsrätt eller kollektivavtal
– Upphandlingsfrågor
– Verksamhetsutveckling
– Styrningsfrågor

Det är också meriterande om du har utbildning och erfarenhet som projektledare liksom om du har kunskaper om den svenska arbetsmarknadsmodellen och statlig arbetsgivarpolitik.

Som person trivs du i samarbete och bygger starka relationer. Du arbetar stödjande genom att lyssna på andra, ge råd och skapa dialog. Du tycker om att analysera och lösa komplexa problem, ser helheter och gör rationella bedömningar som bygger på tillgänglig information. Vidare är du organiserad och strukturerad – du planerar och följer löpande upp vilket ger dig koll på detaljerna utan att du tappar helhetsbilden. Du har en stark vilja att utvecklas och söker ständigt nya sätt att växa och förbättras i din roll. Förändring ser du som en möjlighet och du anpassar dig snabbt till nya förutsättningar och arbetsuppgifter.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid beslut om anställning.

Om verksamheten

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 298 000 anställda.

Om staben
Som senior remisshandläggare är du placerad i staben och rapporterar till stabschefen. Enheten ansvarar för den övergripande samordningen av myndighetens administrativa verksamhet, som omfattar verksjuridik, remisshantering och beredningsrutiner, intern verksamhetsutveckling, ekonomi, IT, HR, arkiv och registratur, reception samt intern service. Du har i din roll breda samarbetsytor inom Arbetsgivarverket och ett särskilt nära samarbete med verksjuristen, stabschefen och övriga chefer vid Arbetsgivarverket.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning, vi tillämpar sex månaders provanställning.
Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi har ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm, nära T-centralen.
Läs gärna mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webbplats http://www.arbetsgivarverket.se och vår plattform Jobba statligt
http://www.jobbastatligt.se

I denna rekrytering samarbetar Arbetsgivarverket med Poolia. Vi ser fram emot att få din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor kring tjänsten kontakta ansvarig rekryteringskonsult Li Hedström på li.hedstrom@poolia.se eller mobil: 070-377 48 30.

Intervjuer och urval kommer att ske löpande så skicka gärna in din ansökan snarast möjligt. Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu
Stad
Stockholm
Publicerad
14 maj
Sista ansökningsdag
4 juni
Omfattning
Tillsvidareanställning
Referensnummer
73812