Kommunikationschef

Arbetsgivarverket söker en kommunikationsstrateg

Om tjänsten

Vill du driva och utveckla det strategiska kommunikationsarbetet i en kunskapsintensiv och samhällsbärande myndighet? Arbetsgivarverket söker en kommunikationsstrateg med uppdrag att stärka Arbetsgivarverkets synlighet, tydlighet och medlemsnytta.
Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 298 000 anställda.

Om enheten
Kommunikationsenheten ansvarar för Arbetsgivarverkets interna och externa kommunikation och har en viktig roll i att förmedla och förankra myndighetens uppdrag, erbjudanden och position. Enheten arbetar brett med strategisk kommunikation, press- och mediekontakter, kriskommunikation, intern kommunikation, varumärkesfrågor, visuell identitet och digitala kanaler såsom sociala medier, podd, webb och intranät. Enheten bidrar också till planering och produktion av innehåll till utbildningar, andra medlemsaktiviteter och webbsändningar. Teamet består av cirka sju medarbetare med olika specialistkompetenser.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

Arbetsgivarverket står inför en tydlig och prioriterad förändringsresa. I fokus för uppdraget ligger att modernisera och utveckla kommunikationsarbetet – både strategiskt och operativt – så att det i högre grad stödjer verksamheten, når ut till rätt målgrupper och bidrar till ökad tydlighet, synlighet och relevans. Fokus ligger på att skapa en mer strategisk, proaktiv, integrerad och målgruppsanpassad kommunikation, och att införa effektiva arbetssätt, digitala stöd och AI-baserade lösningar.
Som kommunikationsstrateg arbetar du i nära samverkan med kommunikationschef (nyrekrytering pågår). Du driver arbetet med att utifrån behovs- och målgruppsanalyser ta fram och implementera övergripande kommunikationsstrategier och kommunikationsplaner samt övriga styrdokument. Vi står inför att påbörja arbetet med att ta fram en varumärkes- och kommunikationsplattform. I detta arbete kommer du att ha en nyckelroll. Du initierar, planerar, leder och producerar kommunikationsinsatser och aktiviteter tillsammans med kollegor. Du är van att följa upp strategier och planer för att säkerställa att valda insatser fått önskad effekt.
Tjänsten är placerad på Kommunikationsenheten och du rapporterar till dess enhetschef. Du arbetar i nära samarbete med kollegor i hela organisationen och deltar löpande i olika arbets- och projektgrupper. Vid behov kan det bli aktuellt att gå in i rollen som tillförordnad enhetschef.

Vem är du?

Dina kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Flerårig erfarenhet av att driva strategiskt kommunikationsarbete i en organisation, myndighet eller kommunikationsbyrå.
• Erfarenhet av att arbeta strategiskt med varumärkesutveckling och budskapsplattformar samt med kanalval och innehållsplanering i olika kommunikationsmiljöer.
• Erfarenhet av och utvecklad förmåga att projektleda strategiskt kommunikationsarbete samt genomföra målgruppsanalyser.
• Dokumenterad förmåga att identifiera och paketera framgångsrika budskap för olika kanaler och syften, med fokus på samhällsrelevant innehåll.
• Erfarenhet av kommunikationsarbete i en kunskapsintensiv organisation med komplex styrning och många intressentgrupper.
• Dokumenterad erfarenhet av att genomföra större utvecklingsprojekt inom kommunikation.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, med god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta datadrivet i kommunikationsarbetet med digitala stöd och verktyg, inklusive uppföljning och analys.
• Kunskaper om webbutveckling, digitala kanaler samt vanligt förekommande publiceringsverktyg och tekniska plattformar inom kommunikation.
• Erfarenhet av upphandling inom kommunikationsområdet.
Vi söker dig som är utvecklingsorienterad, trygg och lyhörd – med förmåga att bygga förtroendefulla relationer både internt och externt. Du lyssnar in, samarbetar och tar initiativ när det behövs. I förändring bidrar du med stabilitet, riktning och förmåga att skapa trygghet omkring dig – och du har ett genuint intresse för att driva utveckling tillsammans med andra. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
I rekryteringsprocessen kan tester och arbetsprover komma att ingå.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning, sex månaders provanställning kan bli aktuell.
Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi har ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm, nära T-centralen.
Läs gärna mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webbplats http://www.arbetsgivarverket.se och vår plattform Jobba statligt på http://www.jobbastatligt.se

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Arbetsgivarverket med Poolia. Har du frågor kring tjänsten kan du kontakta rekryteringskonsult Li Hedström på li.hedstrom@poolia.se eller mobil 070-377 48 30.
Sista ansökningsdag är den 15 juni 2025. Varmt välkommen med din ansökan.

Ansök nu
Stad
Stockholm
Publicerad
26 maj
Sista ansökningsdag
15 juni
Omfattning
Tillsvidareanställning
Referensnummer
73892