Tips för en lyckad anställningsintervju

Syftet med en anställningsintervju är att få lära känna dig och att du får en chans att förklara mer om dina erfarenheter, de val du gjort och varför du passar för just den här tjänsten. Du får också berätta mer om dig själv som person och får svara på frågor om dina meriter och får samtidigt tillfälle att själv ställa de frågor du undrar över.

Poolia - Tips för en lyckad anställningsintervju

På en anställningsintervju är det viktigt att lyssna ordentligt på rekryterarens frågor innan du svarar. Förbered dig gärna genom att i förväg tänka ut vad du ska svara på frågorna och hur du ska presentera din professionella profil.

Tips inför anställningsintervjun

  • Var påläst och förberedd. Ju mer du tagit reda på om jobbet i förväg, desto bättre intryck gör du.
  • Fråga i förväg vilka dokument du ska ta med dig. Ta gärna kopior på dessa för att kunna överlämna på din anställningsintervju.
  • Ställ frågor. Då verkar du mer intresserad och får dessutom lära dig mer om tjänsten.
  • Försök svara så uppriktigt som möjligt på rekryterarens frågor. Det vinner både du och din framtida arbetsgivare på.
  • Prata inte illa om tidigare arbetsgivare. Säg snarare att "min chef och jag hade olika uppfattning" än att "chefen var en idiot".
  • Om du får frågan om dina negativa sidor, var beredd på att lämna några exempel. Försök att undvika klyschor som till exempel "jag är otålig och ambitiös". Berätta om negativa erfarenheter på ett positivt sätt, till exempel vad du har lärt dig av eventuella bakslag.
  • Tänk på att anpassa din klädsel efter tjänsten du söker. Dina kläder signalerar vem du är. Ett bra tips är att du tar dina finaste vardagskläder och att inte klä upp dig för mycket.

Telefonintervju

En telefonintervju används ofta i ett första läge för att få reda på mer om dig innan man gör ett första urval. Intervjuerna kan se ganska olika ut och kan vara allt från en kvart till uppåt en timme. Betrakta telefonintervjun som en vanlig anställningsintervju och förbered dig gärna lika noga som om du skulle ha träffat arbetsgivaren på plats.

Skulle du överraskas av samtalet och ni inte hade bokat in någon tid, ska du inte dra dig för att be att få ringa tillbaka senare eller byta telefon. Det är bättre än att du sitter och oroar dig för att samtalet ska brytas eller att du störs av oljud i omgivningen.

Tips för bokad telefonintervju

  • Förbered dig. Det förväntas att du tagit till dig den information som finns på företagets hemsida. Tips: Läs på om företagets värderingar.
  • Var redo. Ha din ansökan och jobbannonsen framför dig. Tips: Tänk igenom vilka argument du har varför just du passar för jobbet.
  • Tempo. Tänk på att ta det lugnt och prata långsamt och så att den person som du talar med i telefonen hör och förstår dig.
  • Personlig eller proffsig. Ställ inga personliga frågor utan håll dig till sakliga frågor om tjänsten. Tips: Om du inte har några frågor så är det bättre att avsluta samtalet än att krysta fram frågor som inte leder någonstans.
  • Lokalen. Tänk på att det ska vara ett positiv och lugnt samtal och att ni båda får svar på det ni undrar om varandra. Tips: Tänk på att sitta på ett ställe där du inte blir störd och att inte stå på tunnelbanan eller på fiket då du lätt blir ofokuserad.
  • Nästa steg. Fråga gärna om vad nästa steg kommer att vara och om du kan komplettera med något som saknas.

 

SE HÄR VAD VI HAR FÖR LEDIGA TJÄNSTER JUST NU!

Behöver du hjälp? Ring Poolia! 0770-111 222 info@poolia.se