Tips vid jobbansökan

En rekryterare läser din jobbansökan för att sedan bestämma sig för om du matchar kravprofilen och ska kallas till intervju. Det krävs rätt första intryck för att intyga om att just du är rätt person för jobbet. Bra och genomarbetade ansökningshandlingar kan inte ge dig jobbet, men däremot kan de ge dig den viktiga chansen att få komma på intervju.

Tips vid jobbansökan och när du ska söka jobb!

CV står för Curriculum Vitae och används ofta synonymt med meritförteckning. De flesta skriver ett generellt CV som kan användas i flera ansökningar, men ibland kan vara bra att anpassa sitt CV till en specifik tjänst. 

Personligt brev kompletterar ditt CV. Det ska lyfta fram dina viktigaste egenskaper och erfarenheter och göra rekryterarna så nyfiken på dig att de kallar dig till intervju. Det personliga brevet ska alltid anpassas till varje tjänst du söker. 

Referenser tar arbetsgivare för att få en bild av dig från någon annan än dig själv. Att kunna uppge ett par olika referenspersoner kan vara till stor fördel för dig i ansökningsprocessen.

Läs vidare på våra tips nedan

 

SÖK LEDIGA JOBB HOS POOLIA HÄR!

Behöver du hjälp? Ring Poolia! 0770-111 222 info@poolia.se