Förutsättningar i branschen
Vård och omsorg är den största tjänstebranschen i Sverige, med stor påverkan på närliggande branscher. Villkoren för vård- och omsorgsbranschen skiljer sig i viktiga avseenden från flertalet andra branscher. Ett särdrag är den starka offentliga dominansen. Vård och omsorg i Sverige är till 90 procent skattefinansierad.
En växande befolkning med ökade behov och krav där färre personer skall utföra jobbet skapar stora utmaningar för brukare och personal. Det handlar om patienter, brukare, kunder som blir alltmer kunniga, uppkopplade och kan göra alltmer själva och därtill en ökad livslängd. Detta skapar behov av nya arbetssätt, behandlingar och läkemedel som ska utvecklas och spridas. Förändrade arbetssätt med digitalisering, urbanisering, globalisering och smart teknik som river gränser och synsätt på vem som gör vad och hur gör ger både utmaningar och möjligheter.
Den långsiktiga trenden i Sverige är att medellivslängden ökar och att männens livslängd (81 år) ökar mer än kvinnornas (84 år). Andelen utrikesfödda äldre har också ökat vilket innebär att språkskillnader och kulturella skillnader kan komma att ställa högre krav på anpassning av äldreomsorgen. Hälsofrågor såsom behov av tandvård och tillgång till metoder som främjar god fysisk och psykisk hälsa behövs i större omfattning. Alltfler får vård och omsorg i ordinärt boende vilket ställer högre krav på resurser och kompetensförsörjningen. Behoven av samordnade insatser från flera utförare ökar också kravet på samverkan med både socialtjänst och regioner.
Ett exempel på en utmaning inom ledarskapet i branschen idag och in i framtiden handlar om upplevda värderingskonflikter med hänsyn till ovan. Nyligen genomförda undersökningar av ledarskap i äldreomsorgen visar på att cheferna – oavsett utbildningsbakgrund, värderade följande etiska värden högst: att inte skada, respekt för individen och rätten till konfidentialitet. Värdedilemman i chefsarbetet är dock vanligt och sammanlänkat med andra utmaningar i arbetet, särskilt med utmaningar som rör hantering över organisationsnivåer och av olika ansvarsområden. Inom privat verksamhet skattade de medverkande cheferna värdekonflikter och andra utmaningar i lägre grad än chefer inom kommunal verksamhet. De flesta chefer var nöjda med hur de kunde fullfölja sitt ansvar för utveckling av verksamheten avseende värdegrund, kvalitet, processer, dagligt arbete, brukarmedverkan, brukarsäkerhet och arbetsmiljö. De flesta skattade också att de arbetade i mycket hög grad med strukturering och utveckling av dessa frågor.
Det här ställer krav på ett situations-anpassat och strategiskt ledarskap inom branschen som har förståelse och verktyg för att hantera de utmaningar och dilemman olika ledare upplever inom branschen. Sammanfattningsvis kan sägas att branschen ställer krav på nya arbetssätt i kombination med ett strategiskt ledarskap med ledare som har foten ner i verksamheten men också en blick in i framtiden.