Förvaltningschef till Vattenfall Network Solutions i Sverige
En spännande vardag – för en fossilfri framtid. Hos oss får du vara med och påverka morgondagens klimatsmarta samhälle och skapa framtidens elnät.
Vi söker nu en Förvaltningschef – Asset Management & Operations för Funktionslösningar Power-as-a-service till Vattenfall Network Solutions i Sverige, där du tar ansvar för förvaltningen av alla våra anläggningar som bland annat finns inom industri och datacenter.
Som Förvaltningschef hos oss får du en spännande vardag i form av brant inlärningskurva, en god inblick i energibranschen, ett brett kontaktnät och spännande utmaningar kopplade till omvärldens förväntningar på energibranschen. Inom en generation ska Vattenfalls kunder kunna leva ett klimatsmart liv, fritt från fossila bränslen.
Vill du vara med på tåget? Ansök redan idag!
Om tjänsten
Vattenfalls affärsenhet Network Solutions har vuxit med mer än 300 % under de senaste fyra åren och vi har en ambitiös tillväxtplan framför oss. Idag har vi ett 70-tal anställda i den del av verksamheten som har Sverige i fokus. Verksamheten är konkurrensutsatt och har fullt ansvar för kostnader, intäkter och balansräkning. Affärerna är koncentrerade runt våra funktionslösningar inom ”Power-as-a-Service” där vi riktar oss mot olika kundgrupper på i huvudsak den svenska marknaden.
I samband med vår kraftiga tillväxt skapar vi ett nytt team med uppdrag att drifta och förvalta våra anläggningar. Teamet består av 14 medarbetare som utgår från kontoren i Luleå, Stockholm och Trollhättan arbetar över hela landet där våra kunder finns. Arbetet i teamet präglas av prestigelöst samarbete med affärsutvecklare och projektledare. Som Förvaltningschef är din roll att ansvara för detta team som inom den närmsta perioden kommer växa. Din uppgift bli således även att rekrytera fler medarbetare.
Din placeringsort är Luleå, Solna eller Trollhättan. Då både kunderna och personalen är spridda över Sverige så ingår en del resor i tjänsten. Du rapporterar till chef för Network Solutions Sverige och ingår ledningsgruppen för enheten.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
I rollen som Förvaltningschef
• är du ansvarig för att anläggningarna driftas och operativt fungerar problemfritt för att leverera elkraft dygnet runt, året runt till våra kunder.
• är du ansvarig för förvaltningen och att utvecklingen av anläggningarna följer kundavtal gällande lagar och bestämmelser.
• driver du utvecklingen av vår förvaltning som helhet, till exempel avtal, processer och arbetssätt för att uppnå en effektiv förvaltning av våra anläggningar.
• säkerställer du en hög kundnöjdhet samt kontinuerlig utveckling av anläggningarna och merförsäljning.
• är du ansvarig för att ta fram och genomföra en plan för att ständigt utveckla relevant teknisk kompetens hos medarbetarna och säkerställa en hög kvalitet i vår förvaltning.
• förväntas du ha god kännedom om de anläggningar som medarbetarna ansvarar för och att medarbetarna har rätt förutsättningar att förvalta anläggningarna på ett personsäkert och effektivt sätt.
• säkerställer du att alla miljö- och arbetsmiljökrav efterlevs.
• säkerställer du att årsbudget och investeringsplan efterlevs (lönsamhetsfokus).
• bidrar du till och säkerställer att medarbetarna har god kontakt med befintliga kunder för att stärka relationen och hitta nya affärsmöjligheter.
• bidrar du till och utvecklar arbetsformer i verksamheten för att säkerställa affärsfokus – samarbete med till exempel försäljning, projektledning, stödfunktioner och andra intressenter.
• sätter du utmanande mål för såväl hela teamet som för varje enskild individ, samt följer upp och stöttar dina medarbetare löpande under året.
Du kommer också ansvara för förhandlingar och samarbeten med leverantörer i olika projekt för att kunna möta nya utmaningar och krav som kunderna driver, inte minst när det gäller ny teknik inom vårt verksamhetsområde.
Vem är du?
• Som person har du ett strukturerat och lyhört ledarskap. Du drivs av att utveckla både människor och arbetssätt och har förmågan att inspirera och få dina medarbetare att växa och känna sig engagerade.
• Du har en relevant akademisk examen och bör helst ha 10 års erfarenhet eller mer av att arbeta med tekniska frågor som rör energibranschen.
• Du kommer att ha många kontakter med både interna och externa parter varför förmågan och viljan att samarbeta, påverka och bidra till verksamhetens utveckling är viktig.
• Dokumenterad erfarenhet av ledarskap är ett önskemål antingen från tidigare chefspositioner eller genom andra arbetslivserfarenheter.
• Dina personliga egenskaper är viktiga. Vi tror att du är en jordnära och prestigelös person som har lätt för att hitta lösningar och kompromissa där så krävs.
• Du är resultatorienterad med god förmåga att fatta beslut samt att ditt arbetssätt präglas av förståelse och lyhördhet inför kundens önskemål.
• Då arbetet innebär både direkta och indirekt kontakter med kund krävs en hög servicekänsla samt att du är tydlig i kommunikation i tal och i skrift, både på svenska och engelska.
• Kommunikativ förmåga både för muntlig framställan och via presentationer för att nå fram med dina beslut och interna verksamhetsutmaningar.
• I kundmötet är det en styrka att med trovärdighet kunna svara på både kommersiella frågor och tekniska frågor varför erfarenhet och kunskap inom dessa områden värdesätts.
Erfarenhet av att jobba med driftfrågor inom elkraft och elnät, erfarenhet av kontraktsformer som omfattar funktionslösningar, finansieringsmodeller och långa avtalsperioder mot kunder är meriterande. Personliga egenskaper och att du kan bidra till att stärka och komplettera ledningsgruppen kommer att vägas in.
Om verksamheten
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle så erbjuder vi en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling. Vi erbjuder ett engagerande och inspirerande arbete på en arbetsplats med god gemenskap. Vi är öppna och generösa med våra kunskaper, insikter och idéer samt ställer upp för varandra. På så sätt gör vi hela tiden varandra och teamet bättre. Vi är positiva till att du vill utvecklas och utforska nya områden inom företaget och genom vår karriär- och utvecklingsmodell åskådliggörs dessa möjligheter till utveckling. Vi tror även att en bra balans mellan privatliv och arbetsliv är viktigt och skapar harmoni och effektivitet både hemma och på jobbet.
Känns detta som ett jobb för dig? Vi ser fram emot din ansökan senast 14 oktober!
Denna rekrytering sker i samarbete med Poolia. Vid frågor om rekryteringsprocessen så är du välkommen att kontakta Frida Sundelin, Rekryteringskonsult, 070-544 16 06.
För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta Enhetschef Torbjörn Johansson, 070-587 73 20.
Fackliga representanter för denna tjänst är Christian Ericsson, Ledarna, Ann-Marie Sjöbohm, Akademikerna, Ann Petersson, Unionen, Ulf Tengman, SEKO. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.
Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök på https://www.poolia.se.
Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.