Controller

Integritetsskyddsmyndigheten rekryterar en verksamhetsintresserad controller

Vi rekryterar nu en controller till den administrativa enheten. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk verksamhet med ett viktigt uppdrag som påverkar alla medborgare i vårt samhälle.

För att söka tjänsten klicka dig vidare till IMYs hemsida här: https://www.imy.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb/annons/?id=22

Om tjänsten

Som controller på IMY ansvarar du för att analysera, följa upp och förmedla ekonomiska resultat och nyckeltal till ledning och verksamhet. Du fungerar som stöd till verksamheten i frågor som rör resultatuppföljning och ekonomisk planering. Du förväntas vara drivande i utveckling och förbättring av interna processer och du koordinerar och samordnar rapporteringsprocessen.

I rollen som controller på IMY arbetar du nära verksamheten och ledningsgruppen. Du arbetar med statistik, budget och verksamhetsuppföljning och mer komplexa redovisningsfrågor. Du är behjälplig i den dagliga redovisningen om det behövs och samarbetar intensivt med myndighetens redovisningsekonom i det dagliga arbetet och i utveckling av ekonomifunktionen på IMY.

Som controller förväntas du också utveckla vår budget- och rapporteringsprocess och rutiner för hur statistik kan åskådliggöra verksamheten och bidra till utveckling av våra operativa arbetsprocesser. En viktig uppgift är också att implementera nya digitala verktyg för att utveckla controllerfunktionens bidrag till verksamheten.

Du rapporterar till administrativa chefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för denna befattning. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

• Ekonomisk redovisning, analys och rapportering samt uppföljning
• Utredning och analys av verksamheten, ta fram och presentera pedagogiskt beslutsstöd till verksamheten
• Förvalta myndighetens systemstöd inom området
• Förvalta och utveckla myndighetens budget- och prognosprocess
• Bidra med ekonomisk uppföljning i verksamhetens it-projekt

Vem är du?

Vi söker en controller med universitets- eller högskoleexamen i ekonomi med inriktning på ekonomistyrning, redovisning eller annan ekonomisk inriktning. Du har tidigare erfarenhet av arbete med redovisning, några års erfarenhet av verksamhetsnära controlling och du är en avancerad användare av excel. Du har goda kunskaper i något rapporteringsverktyg och du har bred systemvana. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Du har gedigen erfarenhet av

• Att ta fram och presentera analysmaterial och nyckeltal både uppdragsbaserat och ad hoc
• Att ta fram och presentera pedagogiskt beslutsunderlag

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av verksamhetsanalys och ekonomistyrning med hjälp av nyckeltal och statistik från verksamhetens processflöden. Det är också meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete med något av systemen Platina, Primula, Proceedo eller Agresso och har arbetat med redovisning på statlig myndighet.

Som person är du utvecklingsorienterad och trivs med att arbeta självständigt och proaktivt i en dynamisk miljö. Du är stabil, prestigelös och samarbetar lyhört och tillmötesgående både internt och externt. Du är lösningsorienterad och arbetar effektivt under skiftande förutsättningar. Du är dessutom noggrann, stresstålig och har förmågan att leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Du är drivande och har en utvecklad förmåga att ta initiativ och sätta igång aktiviteter som bidrar till utveckling av verksamheten. Som person är du analytisk och noggrann med god förståelse för detaljerna, samtidigt som du har strategisk höjd och kan se verksamhetens behov i olika situationer. Du tar fullt ansvar för ditt eget ansvarsområden samtidigt som du bidrar till helheten och myndighetens utveckling.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om verksamheten

IMY arbetar för att skydda medborgarnas alla personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter. Vi påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av utveckling och ett öppet klimat, kompetenta och engagerade kollegor och ett erfaret, utforskande ledarskap. Vi arbetar enligt värdeorden tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten.

Ansök nu
Stad
Stockholm
Publicerad
19 september
Sista ansökningsdag
16 oktober
Omfattning
Tillsvidareanställning
Referensnummer
63100

Nele Turemark