Underhållsingenjör

Fordonsingenjör spårvagn A35 och A32

Poolia Engineering söker för Arrivas räkning efter en fordonsingenjör med inriktning mot vagnar A35 och A32. Tjänsten är ett konsultuppdrag som beräknas övergå i en anställning. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Om tjänsten

Som fordonsingenjör kommer ditt fokus främst vara vagnar A35, men vid behov kommer du även arbeta med eller delta på möten angående X10-fordon och C10C11-fordonen. Dina arbetsområden kommer inkludera tekniksupport, inköpssupport, underhållsprojekt, fordonsprojekt, fordonstekniska utredningar och SL-projekt. Du arbetar även med dokumentationsärenden och dispenser.

Tjänsten är ett konsultuppdrag som inledningsvis pågår till årsskiftet. Du kommer vara stationerad vid Ulvsunda depå i Bromma men delta på möten i Östra depå, Mörby depå och Neglinge depå. Uppdraget beräknas starta omgående efter att vi har hittat rätt person.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

I ditt arbete med tekniksupport kommer du bland annat jobba med tekniskt support till verkstäder. Ett tekniksupportärende kan då gälla: frågor kring utförande av underhåll, felsökningshjälp, leverantörskontakter för underhållssupport/felsökningshjälp, riskbedömningar, mm.

I inköpssupporten är fordonsingenjörens uppgift att ta fram de förutsättningar (ex. leverantör, specifikt material, ritningar mm.) för att inköp skall kunna beställa det material som behövs så att verkstaden kan underhålla fordonen.

Underhållsprojekt är ett tvärfunktionellt projekt för att säkerställa beredning och genomförande av tungt underhåll eller andra specifika underhållsåtgärder, som behöver särskild övervakning eller beredning. Fordonsingenjören är projektledare för underhållsprojekt och kravställer samt utvärderar de tekniska bitarna. Produktionen omhändertar produktionsfrågor och inköp hanterar komersiella frågor.

Fordonsprojekt innebär att fordonen behöver byggas om, antingen genom en nollställning eller vid behov. Majoriteten av fordonsprojekten är av mindre omfattning exempelvis byte till en annan typ av relä, ny typ av luftkoppling men exempelvis byte av kompressor på samtliga fordon klassas också som ett fordonsprojekt. Vid ett mindre projekt sköts hela projektet, förutom adminstrativa inköp samt själva ombyggnad av fordonsingejören, vid större omfattning hyrs resurser in eller så läggs större ansvar på leverantören, fordonsingejören agerar dock alltid projektledare och är ansvarig, kravställande och sammanhållande för att driva projektet i mål.

Fordonstekniska utredningar innebär att genomföra utredning efter upptäckt av tekniska fel som har påverkat fordonets tekniska och/eller säkerhetsmässiga funktion eller som har kunnat eller kan leda till olycka, tillbud eller stora ekonomiska förluster.

Arriva bedriver i huvudsak underhåll på SLs fordon, Arriva driver och genomför dock även ovan beskrivna så kallade fordonsprojekt, men även SL driver och genomför det Arriva kallar fordonsprojekt. Fordonsingejören ansvarar för att vid behov supportera och samverka med SL men framförallt bevaka Arrivas tekniska intressen i projekten.

Vem är du?

För att vara lämplig för den här rollen har du erfarenhet av tågsystem, underhåll, styrssystem och dess komponenter. Du har gedigen erfarenhet och kompetens kring vagnar A35 och A32 och dess system och komponenter. Du har även kunskaper kring X10p-fordonen och CX-fordon.

Du har erfarenhet av arbete med dokumentation, felsökning och fordonstekniska utredningar. Du har mycket goda kunskaper kring upphandlingar gällande underhåll och teknik.

Ansökan

Låter det här som din nästa utmaning? Varmt välkommen att skicka in din ansökan redan idag!

Om du har frågor kring tjänsten går det bra att kontakta ansvarig rekryterare på mail eller telefon. Däremot tar vi inte emot några ansökningar via mail.

Välkommen till Poolia!

Ansök nu
Stad
Stockholm
Publicerad
9 juli
Sista ansökningsdag
11 augusti
Omfattning
Tillsvidareanställning
Referensnummer
54067

Vi använder cookies som hjälper oss förbättra din upplevelse på sajten.
För mer detaljer läs här.