Lönechef

Lönechef till Håbo kommun

Har du minst fem års erfarenhet av att arbeta med lön och vill ta chansen att leda och utveckla vår lönefunktion. Vi är på en utvecklingsresa och söker nu en lönechef som vill utveckla vår löneenhet till ett modernt lönekontor. Är du intresserad av att implementera nya system och processer kan du vara den vi söker! Vi vill erbjuda dig en spännande möjlighet att vara med och driva vårt lönearbete tillsammans med ett engagerat och kompetent team.

Vill Du även bidra till vårt framtida Håbo, en kommun för hela livet?
Håbo kommun är en del av Sveriges viktigaste tillväxtregioner, mitt i hjärtat av Mälardalen med Stockholm runt knuten. Tillsammans bygger vi vidare på det goda och hållbara samhället genom att ta tillvara på tillväxten och bygga en attraktiv, hållbar och modern kommun.

Om tjänsten

Håbo, Trosa och Salems kommun har en gemensam lönenämnd och löneenhet. Löneenheten är placerad och utgår ifrån Håbo kommun och består av nio medarbetare: sex löneadministratörer, en samordnare, en systemförvaltare och en systemadministratör. Vi hanterar runt 5 000 löner varje månad till medarbetarna i de tre kommunerna.

Löneenheten säkerställer att rätt ersättning når rätt person i rätt tid. Vi är i en spännande utvecklingsfas där vi ser över behovet av utveckling och systemstöd och där du kommer vara en viktig nyckelperson för detta utvecklingsarbete.
Enheten är en del av kommunledningsförvaltningen i Håbo och är placerad tillsammans med HR-enheten. Du kommer rapportera till HR-och lönechefen.

Du har personal, budget- och verksamhetsansvar för löneenheten. Löneenhetens uppdrag är att säkerställa att administrationen av lönenämndens löner sker effektivt och med kvalité. Du kommer att leda löneteamet och driva implementering, utveckling och förbättring av löneprocesser och rutiner utifrån förvaltningarnas behov samt gällande lag och kollektivavtal.

Då Löneenheten är en central enhet som ger service till tre kommuner och samtliga förvaltningar, är det viktigt att du som chef har god samarbetsförmåga och kan se helheten i uppdraget. Du förväntas interagera och hålla samman styrgrupp tillsammans med kommunernas HR-chefer samt utveckla lönearbetet på kort och lång sikt.

Vem är du?

Kvalifikationer
• Akademisk utbildning inom exempelvis lön, personal/HR eller ekonomi, eller erfarenhet som bedöms som likvärdig.
• Minst 5 års erfarenhet från arbete med lön.
• Arbete med lönehantering i en medelstor eller större organisation.
• Erfarenhet av ledarrollen exempelvis som chef, teamledare, projektledare, payroll manager eller samordnare.
• Drivit förändringsarbete inom digitalisering och implementering av lönesystem
• Erfarenhet från arbete inom kommun.

Meriterande
• Erfarenhet av att ha arbetat i eCcompanion och schema och bemanning.
• Arbetat med Allmänna bestämmelser (AB)
• Fakturahantering
• Avstämning av konton/ekonomi

Vi söker dig som har en förmåga att motivera, samordna och skapa engagemang samt delaktighet bland dina medarbetare. Delaktighet är viktigt för oss och en självklarhet för dig i din roll som chef. Du arbetar utifrån en helhetssyn där du förstår din roll, men även ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du leder, inspirerar och utvecklar dina medarbetare att nå sina och verksamhetens mål. Att skapa förutsättningar för en hållbar arbetsmiljö på enheten är något du trivs med och gör med en varm hand. Vidare har du god förmåga att samarbeta, skapa och bibehålla goda relationer. Du är bra på att bygga förtroende och kan hantera situationer som ställer höga krav på gott omdöme, beslutsfattande och kommunikationsförmåga. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Ansök nu
Stad
Enköping
Publicerad
25 november
Sista ansökningsdag
12 december
Omfattning
Tillsvidareanställning
Referensnummer
72384