Helpdesk

Helpdesk till Länsstyrelsen i Mariestad!

Har du en utbildning inom IT och minst 6 månaders arbetslivserfarenhet inom området? Då kan de vara dig vi söker! Just nu söker vi 4st Helpdeskmedarbetare till Länsstyrelsen i Mariestad. Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med start 22 september 2025 och sträcker sig ett år framåt med möjlighet till förlängning.

Sök rollen redan idag då intervjuer sker löpande!

Om tjänsten

Servicedesk tar emot felanmälan och beställningar, ger support och löser ärenden för länsstyrelsers användare som är i behov av hjälp med IT. Support kan även ges till användare som nyttjar system utvecklade av andra myndigheter. Servicedesk har som mål att hjälpa användare så snabbt som möjligt så att dessa kan arbeta obehindrat. I Servicedesk arbetar totalt 20 personer anställda av Länsstyrelsen samt fyra konsulter med att ge service åt cirka 7000 länsstyrelsemedarbetare.

Uppdraget innebär arbete med att felsöka problem samt ge vägledning genom olika former av kanaler såsom telefon, e post, chatt, portalärenden, alternativt olika webbplatser. Uppdraget innebär en varierad vardag med stort fokus på teknik. Miljön är blandad och består av bland annat Windowsklienter, kringutrustning såsom mobila enheter samt behörighetsadministration.

Stationeringsort och plats under uppdraget är Hamngatan 1, Mariestad. Vid anställning kan en säkerhetsprövning med registerkontroll utföras.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

– Supportera Länsstyrelsens IT-system för samtliga 21 Länsstyrelser och arbeta med ärendehantering och dokumentation av supportärenden samt uppdatera och skapa kunskapsartiklar.
– Registrera ärenden, felsöka problem, åtgärda ärenden, följa upp och återrapportera lösningar till användaren.
– Eskalera och informerar om störningar.
– Vid servicedesk ska hänvisa vidare mer komplexa problem till 2nd och 3rd support.
– Administrera IT-miljöer, t.ex. användarkonton, e-postkonton, behörigheter och utskriftsköer.
– Ge support och vägledning gällande beställningar, felanmälningar och handhavandefrågor vilket oftast utförs via dator, telefon och chatt.
– Ge support till användare avseende IT-avdelningens standardiserade utbud av hårdvara, kommunikation och basapplikationer.
– Tillhandahålla servicestöd mot användare avseende hård- och mjukvara.

Vem är du?

Vi söker både seniora och juniora profiler med olika utbildningsbakgrunder. Din ansökan ska vara skriven på svenska där du noggrant belyser dina erfarenheter av följande krav:

– Högskoleutbildning inom IT (till exempel högskoleingenjör med datainriktning) eller annan likvärdig IT-utbildning och minst 1 års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, gymnasium eller likvärdig kunskap samt 6 månader till 2 års arbetslivserfarenhet från liknande arbete.

– Goda kunskaper om datorer, kringutrustning, operativsystem, nätverk, kommunikation samt
informationssäkerhet

– Grundkunskaper i MS Office eller likvärdigt

– Goda erfarenheter av Windows 10, Windows server, Office, Nätverk, Active Directory och Exchange.

– Kunskaper om ITIL-baserat ärendehanteringssystem (Ex. MS Service Manager, Service Now)

– Kunskaper om Mobile Device Management (MDM)

– Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.

Vi ser det som meriterande om du även har kompetens och erfarenhet gällande Unified endpoint management (UEM).

Om verksamheten

Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.

Ansök nu
Stad
Skövde
Publicerad
6 maj
Sista ansökningsdag
24 maj
Omfattning
Visstidsanställning
Referensnummer
73764

Emilia Malm