Poolia Second Opinion tacklar fördomar

Poolias verksamhetsområde Second Opinion – beslutsstöd till rekryterande chefer – expanderar. En ökad mogenhet bland ledande befattningshavare har inneburit att företag och organisationer i allt högre omfattning ser fördelarna med en öppenhet i sitt rekryteringsarbete. Det har lett till en ökad efterfrågan på tjänster som Second Opinion, som handlar om att få en så objektiv personbedömning som möjligt.

–         Vi märker ett ökat tryck. Fler och fler chefer ser värdet av kompetensbaserad rekrytering; fri från diskriminering, fördomar och magkänsla, säger Patrik Jensen, som under flera år framgångsrikt arbetat med Second Opinion.

Många som provat Second Opinion kommer tillbaka till Poolia så fort det är dags för nästa rekrytering. Tjänsten används framför allt av företag som rekryterar på egen hand, men förekommer även vid rekrytering av ledande befattningshavare – för att stärka beslutsunderlaget med hjälp av en oberoende part inför slutligt beslut. Poolia gör en objektiv bedömning av kandidaten mot tjänstens krav- och kompetensprofil.

–         Självklart ska man lyssna på magkänslan men ibland styr känslorna för mycket. Vi utmanar magkänslan och säkerställer att tjänsten går till den kandidat som passar bäst, såväl kompetensmässigt som personlighetsmässigt, avslutar Patrik Jensen.

För ytterligare information:

Patrik Jensen, rekryteringskonsult, Poolia Göteborg