Att jobba som marknadsförare
Som marknadsförare har du som huvuduppgift att skapa eller utöka intresse för exempelvis en produkt, tjänst eller ett företag.
Här hittar du våra lediga tjänster just nu.
Exempel på jobb inom marknadsföring
- Marknadschef
- Marknadsassistent
- Marknadskoordinator
- Marknadsanalytiker
Som marknadschef styr du hur kommunikationen kring produkten eller tjänsten ska marknadsföras, inte allt för sällan i samråd med en reklambyrå. Du har också hand om den övergripande marknadsplanen med tillhörande budget och analys av marknaden. Som marknadsanalytiker är det din uppgift att omvärldsbevaka området där produkten eller företaget verkar. Du kan även behöva göra djupdyk i konsumtionsbeteenden och titta på trender inom marknaden.
Värdefulla egenskaper som marknadsförare
För att bli en marknadsförare så behöver du ofta ha en kreativ förmåga eller åtminstone ha en förståelse för det kreativa eftersom du kommer stöta på det på ett eller annat sätt. Grafisk design och kommunikation är närliggande för en marknadsförare. Att ha lätt för att kommunicera med människor är också ofta till en fördel då man kan behöva jobba med flera olika typer av personer inom sitt eget företag men även externa parter.
Här hittar du våra lediga tjänster just nu.
Det är inte ovanligt att marknadsförare jobbar sida vid sida med försäljningsavdelningen. Att ha en god förståelse för sälj är en fördel om man vill bli en duktig marknadsförare. Beroende på vilken typ av marknadsföring du vill arbeta med kan det krävas olika typer av utbildningar, till exempel inom kommunikation, grafisk design eller projektledning. Du kan också arbeta som till exempel marknadsanalytiker, om du är utbildad inom ekonomi. Är du mer intresserad av ekonomijobb så hittar du mer information här.
Digital marknadsföring / Onlinemarknadsföring
Digital marknadsföring innebär att marknadsföra en produkt, en tjänst eller ett företag via digitala kanaler på internet. I dagsläget finns det många kontaktpunkter på nätet där ett företag kan möta besökaren vilket ställer höga krav på den digitala marknadsföraren. För företag gäller att lägga en långsiktig strategi för att lyckas med den digitala marknadsföringen på bästa sätt. Inom det digitala finns det olika områden beroende vilken funktion som ska utföras som exempel:
- SEO (sökmotoroptimering)
- SEM (sökmotormarknadsföring)
- Display
- Sociala medier
- CRO (konverteringsoptimering)
- Webbanalys
Utbildning inom digital marknadsföring
Det finns utbildningar både på universitet och på YH-skolor inom digital marknadsföring. Oftast ligger utbildningarnas längd på 2 år eller mer. Om du är intresserad av att utbilda dig inom det digitala, var noggrann med att läsa på exakt vad utbildningen innebär och vilka kurser som ingår. Utbildningarnas innehåll varierar från att vara generella som ”digital marknadsförare” till att bli mer specialist som konverteringsoptimerare.
Populära yrken inom digital marknadsföring
- SEO specialist
- SEM specialist
- Digital marknadsförare
- Konverteringsoptimerare
- Webbanalytiker
- Content manager